ICPS

ICPS staat voor International Conference for Physics Students en is een van de belangrijkste evenementen van IAPS. Sinds de eerste conferentie in Hongarije in 1986 is de conferentie gestaagd toegenomen in omvang en in het aantal activiteiten die de deelnemers wordt aangeboden. De conferentie wordt volledig georganiseerd door natuurkunde studenten voor natuurkunde studenten.

Tijdens ICPS kun je kennismaken met natuurkunde studenten van over de hele wereld, praten over wetenschap en het leven en kun je je onderzoeksresultaten aan een internationaal publiek presenteren. De conferentie bestaat uit lezingen die worden gegeven door vooraanstaande natuurkundigen evenals lezingen die worden gegeven door studenten. Door middel van poster-sessies, wetenschappelijke en culturele uitstapjes en vele andere evenementen is ICPS een plek waar je mensen kan leren kennen die enthousiast zijn over natuurkunde en kom je meer te weten over zowel de wetenschap als de culturen in andere landen.

ICPS wordt elk jaar georganiseerd door één van de leden van IAPS in de tweede week van augustus. Leden van IAPS kunnen bieden voor het hosten van de conferentie en tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van IAPS, welke plaatsvindt tijdens ICPS, zal er beslist worden wie de organisator zal worden. SPIN heeft ICPS in 2012 georganiseerd. De conferentie werd toen in Enschede en Utrecht gehouden.

Mede door de NNV is het mogelijk dat er elk jaar natuurkunde studenten van het SPIN naar het ICPS kunnen gaan.

ICPS 2018 zal plaatsvinden in Helsinki, Finland
ICPS 2017 heeft plaatsgevonden in Turijn, Italië