PLANCKS

Physics League Across Numerous Countries for Kick-ass Students (PLANCKS) is een internationale theoretische natuurkundewedstrijd voor bachelor- en masterstudenten.

Sinds 1995 vindt Project Interuniversitaire Olympiade Natuurkunde (PION) plaats in Nederland en in 2012 kwam vereniging SPIN op het idee om een internationale versie hiervan op te zetten: PLANCKS.

lectures

In 2014 werd de eerste editie van PLANCKS georganiseerd door studievereniging A-Eskwadraat. Dit was een groot succes, mede door de komst van Stephen Hawking, Gerard ’t Hooft en Immanuel Bloch op het openingssymposium. Aan de wedstrijd deden 31 teams van 14 verschillende landen mee. PION fungeerde hierbij als voorronde.

All participants

Omdat PLANCKS zo’n groot succes was, werd er in 2015 een tweede editie opgezet door studievereniging De Leidsche Flesch. Ook werden er in 5 andere landen voorronden zoals PION opgezet. Dit resulteerde in een opkomst van 27 teams uit 18 verschillende landen. Ook hier werd een openingssymposium georganiseerd waar Carlo Beenakker, Leo Kouwenhoven, John Ellis, John Pendry en Erik Verlinde spraken.

Na de opstart in Nederland is de organisatie van PLANCKS overgeheveld naar IAPS. Elk jaar zal worden bepaald welk lid van IAPS de volgende editie van PLANCKS zal organiseren. Er is al bepaald dat PLANCKS in 2016 plaats zal vinden in Roemenië en in 2017 in Oostenrijk.

Voor meer informatie: zie plancks.org